Az élet művészete egy régi Hurtigruten hajóban

Az élet művészete egy régi Hurtigruten hajóban


Néhány hajó megérdemli, hogy üvegbe és keretbe helyezzék. Norvégia egyik legszenzációsabb építkezése idén a régi Hurtigrute MS "Finnmarken" hajó körül zajlott.

Művészet egy hajót palackba tenni, de művészet egy nagy hajó körül építőmunkát is végezni. A régi, 1936-os Fram-sarkhajónak otthont adó múzeum mérföldkő és turisztikai célpont az Oslo-fjordon belül. Stockholmban található a Vasa múzeum, amely egy 1628-ból származó hadihajó köré épült.

Most a vesteråleni Stokmarknes is egy lenyűgöző építészetileg jellegzetes épületet kapott, amely egy régi hajó köré épült. Az MS "Finnmarken" 1956-ban indult - ugyanebben az évben Elvis Presley debütált az amerikai slágerlistákon a "Heartbreak Hotel"-el. Ugyanebben az évben a Jarlsberg sajtot is bemutatták, és az első Troll autó elhagyta a lunde telemarki gyárat. A Hurtigrute 1993 decemberéig minden időjárási körülmények között továbbhaladt a norvég partok mentén. A következő ősszel a Stokmarknes-i Hurtigrute múzeumnak adományozták.

 

Munka a gravitációval

LINK Építészet tervezte a múzeumot. A 81,2 méter hosszú hajó körül most elkészült a gigantikus installáció, amely talán a legimpozánsabb épület, amelyet valaha építettek az északi országban a tromsdaleni sarki székesegyház 1965-ös elkészülte óta.

A telepítésért felelős fővállalkozó a PEAB Bjørn Bygg AS, a Protan Entrepreneur AS Bodø-i fiókja pedig a tető és a falak kihívást jelentő szögű lefedésének nehéz feladatát vállalta magára.

A legnagyobb kihívást az épület oromzata és homlokzati része jelentette, amelyek a hajó orrában és tatjában helyezkednek el – magyarázza Kent Ove Nilsen, a bodøi Protan Entrepreneur AS projektmenedzsere.

Ezekben az épületrészekben különös hangsúlyt kapott a szigetelés és a tetőfedés esztétikája és kivitelezése. Az oromfalak szögei, csavarásai és fordulatai különös kihívást jelentettek a Protan Entrepreneur tetőfedői számára.

- A homlokzat csavarodásai és fordulatai lehetetlenné tették a függőleges letakarást, ezért vízszintesen kellett megcsinálni és így minden irányban a gravitáció ellen hattunk. Sőt, a homlokzati kialakítás miatt az állványzat felállítása is szinte lehetetlen volt, ezért a munkát liftből kellett végeznünk – magyarázza Nilsen.

Hogyan javíthatják a Protan megoldások az épület építészetét, külsejét és identitását.

 

Tetőfedés minden időben

A Protan Entrepreneur AS Bodø-i fióktelepe kiterjedt tapasztalattal és tudással rendelkezik, amely nyilvánvalóvá vált egy ilyen projektben. Minden évszakban technikailag kihívást jelentő kihívásokkal küzdöttek – plusz egy járvány. A projekt 2020 januárjában kezdődött és novemberben fejeződött be.

Ennek a szerkezetnek természeténél fogva és szó szerint ellenállónak kell lennie az időjárással és a szélváltozásokkal szemben. Ahogy a Hurtigrute hajónak is ellenállnia kellett a tengeri fröccsenésnek és az északi szeleknek, úgy a Hurtigrute múzeumnak és új védőépületének is hosszú ideig meg kell küzdenie a zord sarki klímával. Stokmarknesben nem ritkák a hurrikánok, amelyek további követelményeket támasztanak a tetőrögzítésekkel szemben. Körülbelül 32 000 rögzítőelemet használtak fel ehhez a projekthez – ehhez képest egy normál, hasonló méretű, lapostetős épülethez körülbelül 20 000 rögzítőelemre lenne szükség.

– Az időjárás kihívást jelent az ilyen projekteknél. Amikor ilyen helyen, a Vesterålen partvonalához közel lévő épületeken dolgozunk, a hosszú távú előrejelzés arra korlátozódik, hogy mit fog látni a fjordban, amikor megfordul. A körülmények nagyon gyorsan változnak, mondja Nilsen.

 

Tartós fehér membrán

A Protan AS és Bjørn Nordseth értékesítési vezetője részt vett a projekt tervezési szakaszában a LINK építészeivel és a Multiconsult tanácsadójával. A tetőn és a homlokzaton használt membrán teljesen fehér, lakkozott CoolRoof - Protan SE 1.6 verzió.

A membrán lakkozott, jobban ellenáll a külső hatásoknak és jobban megőrzi fehér színét. Az oldalfalakkal együtt mintegy 4500 négyzetméternyi környezetbarát tetőfedés került felhasználásra.

- Egy ilyen impozáns és egyedi épületre fóliát rakni valószínűleg az egyik legnehezebb feladat, amit egy tetőfedő elvégezhet. Hogyan csinálták?

Amikor a közepén vagyunk, az időjárás, a haladás és a technikai megoldások kihívásaival együtt, ez meglehetősen megerőltető. De ha jól csináljuk, az természetesen nagyszerű. Büszkék vagyunk rá, hogy részesei lehetünk – mondja Kent Ove Nilsen, a Protan Entrepreneur projekt vezetője.

Amikor részt veszünk egy projektben, gyakran szembesülünk az időjárással, a fejlődéssel és a technikai megoldásokkal kapcsolatos kihívásokkal, ez meglehetősen megterhelő. De ha jól végezzük a dolgunkat, akkor jól érezzük magunkat. Büszkék vagyunk az elvégzett munkánkra – mondja Kent Ove Nilsen, a Protan Entrepreneur projektmenedzsere.